2014. április 11., péntek

Bölcsességfog

Azért vagyok így eltűnve, mert kiszedték a bölcsességfogamat. Pontosabban kiműtötték. Sajnos szükség volt rá, és mivel egyik oldalon már megvolt a nagy beavatkozás, úgy gondoltam, hogy a másik oldalon már sima ügy lesz. Hát nem.


Tudom, vannak szerencsések, akik nem értik, mit rinyál valaki egy foghúzáson, nekik 15 perc alatt kint volt, és másnap már rántott húst falatoztak a nagymama nagy megelégedésére. Én sajnos nem ebbe a kategóriába tartozom. Ha te sem, vagy csak kíváncsi vagy arra, milyen egy komplikált fogműtét, esetleg hogy milyen jótanácsokkal szolgálnak az orvosok a lábadozás idejére, oh, és ha erősebb a gyomrod, csak akkor olvass tovább:)!


Tehát a jobb alsó 8-as, az a fránya bölcsességfog. Ugyanaz a doktornő, mint múltkor, fiatal, de egyáltalán nem kedves. Kicsit olyan hmm...Dr. Houseos, ami a páciensekkel való viszonyát illeti, azaz nem egy léleknyugtató jelenség, kicsit felsőbbrendűen viselkedik, látszik, hogy a páciens nem nagyon érdekli, inkább csak az elvégzendő feladat. Simán megbeszéli az asszisztensével, hogy ez miért nem jó, mit hibázott el, mennyire nehéz ezt kiszedni, még sosem látott ilyet, hogy ennyire be lenne ékelődve, hogy fog a végén fájni, úgy, hogy éppen könyékig van egy vésővel az ember szájában.Nem túl komfortos érzés ott feküdni, miközben az a buta fény a szemedbe világít és neked ellent kell tartanod a fejeddel, miközben a doki épp kalapálja az állkapcsodat, és közben ezt hallgatod.



Visszatérve a műtétre, megkaptam az érzéstelenítőt, ami szerintem a kellemetlen rossz, utálom a tűszúrást, fáj.  A bölcsességfogam teteje negyed óra alatt kint volt. Sajnos azonban mindkét gyökér benne törött az állkapcsomban. Ez azt jelentette, hogy újabb minimum fél óra fúrás, vésés, vágás, feszegetés következett. Közben egyszer lettem rosszul, mikor a doktornő épp belevágott az ínyembe - ez nem fájt - és éreztem, ahogy egy vérspritz jó melegen a nyelvemre hullik. Akkor levert a víz és elszédültem és éreztem, ahogy lesápadok. Abba is kellett hagyni  a beavatkozást pár percre, ki kellett nyitni az ablakot és fekvő helyzetben felhúzott lábakkal és kinyújtott karokkal kellett feküdnöm. Kicsit megalázó volt. De aztán jobb lett és folytattuk a barkácsolást. Egyszer egy pillanatra éreztem erős fájdalmat, szóltam is, de mivel nem volt tartós, a doktornő és én sem szenteltünk neki nagyobb figyelmet.  Végül a fél órás szenvedés után - ugyanis a doktornő egyszerűen nem bírta kiszedni a gyökereket - a profnak kellett odajönnie és kivennie. Öt perc alatt végzett. Aztán összevartak, sőt egy jódos draint is beletettek a fogamba, merthogy most több, mint valószínű, mivel ennyire megkínoztak, be fog gyulladni a fogam.


Hazajöttem, és lejegeltem, első nap csak fogat mostam, nem is nagyon ettem, csak egy kis krumplipürét. Másnapra még mindig nem múlt el a zsibbadás a nyelvemből, sőt most, a harmadik napon is olyan, mint a műtét napján. Valószínűleg valami idegvégződést ért a beavatkozás, és a mellékhatások között szerepel, hogy akár örökre zsibbadni fog a fél nyelvem. Jelenleg eléggé meg vagyok ijedve, mert amellett, hogy zsibbad, fáj is, sőt még egy szájzárat is sikerült összeszednem, hogy véletlenül se felejtsem el, hogy foghúzáson jártam. Legalább viccesen pöszén beszélek, ilyen még úgysem volt, de nagyon nem lenne jó, ha ez így maradna. Gyógyszert szedek, Cataflámot, azért azzal elég jól viselhető a fájdalom.

Jah és nagyon betartom a javaslatokat, amiket az orvos adott:
  • Amint hazaértem, jegeltem kb. egy napon keresztül. Ez jól lehúzta a duzzanatot, és nem lett véraláfutásos az arcom.
  • Első nap fogmosás óvatosan többször, étkezés után mindig, még ha csak egy kis üdítő, akkor is, második naptól ehhez jön az öblögetés Listerinnel.
  • Nem eszem tojásos, tejes ételeket, nem iszom kávét, forró italt vagy levest, alkoholt, nem cigizem (persze azt máskor sem szoktam) varratszedésig.
  • Igyekszem tornáztatni az állkapcsom, de csak a második naptól kezdve, és nagyon óvatosan, hogy ettől talán enyhül a szájzár.
  • Nem emelek, nem végzem fizikai munkát,nem sportolok, pihenek, sokat alszom varratszedésig.
  • Nem eszem banánt és egyéb gyümölcsöt, aminek apró darabkái a szájüregben kezdhetnek lebomlani.
Körülbelül ennyi a jótanács, amit kaptam. Remélem, a bejegyzés második fele hasznos volt számotokra. Ti már túl vagytok a bölcsességfog-eltávolításon? Nálatok könnyebben ment?

5 megjegyzés:

  1. Nekem már egy több, mint félig kinőtt, kettő még teljesen bezárkózva, egy pedig már majdnem keresztülrepesztette az ínyem, de már vagy két éve ebben az állapotban van... Szenvedek vele eleget, amikor rájön, hogy ő fájni akar, de két nap alatt lenyugszik :D Jobbulást Neked! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Iluss az együttérzést! A tiéd a blogon a 250. komment, szóval ha megírod a címedet 5 napon belül a mivanlina@gmail.com e-mail címre, akkor küldök egy apró meglepit:)

      Törlés
  2. Nyáron leszek 25, de még 1 bölcsességfogam se bújt ki. Valószínűleg nem is fog, mert hely nincs neki, ráadásul fekvő helyzetben vannak. :( Nagyon félek tőle, hogy mi lesz velük .:/ Egyszer próbált kibújni, kicsit összetolta az alsó fogaimat, azóta állandóan kattog az állkapcsom. Kb. fél évente rájön, hogy olyan, mintha nőne ki, fáj fezsül minden, de még semmi sem látszik. :( Mielőbbi jobbulást. :)

    VálaszTörlés
  3. A bal felső már nekem is félig kibújt, de az gyönyörűen el is fér a számban, nem fájt egyáltalán. A jobb felső már neccesebb lesz, mert érzem, hogy a másik fogam alatt lesz, tuti ki kell kapni. A lentieket is, mert elképzelni sem tudom miként férnének el, de remélem soha nem fognak kinőni :D Egyébként teljesen együtt érzek veled, pokol egy érzés lehet ez a műtét, a hangok, a szagok, a kommentálás. Remélem hamarosan elmúlnak a panaszaid!

    VálaszTörlés
  4. Köszi lányok, olyan jól esik a biztatás:)

    VálaszTörlés