2013. április 16., kedd

Új sorozat: HAUL - (és ami mögötte van)

A Glamour-napok kapcsán jutott eszembe a következő:
Imádom olvasni a vásárlós bejegyzéseket más bloggerinák oldalain, és mivel nekem általában nagyon kevés pénzből kell megoldanom a kencéket és szépségápolási termékeket, úgy gondoltam, én is indítok ilyen sorozatot,  hátha tudok tanáccsal, ötlettel szolgálni nektek. No meg az életmódváltás kikerülhetetlenül új termékek beszerzésével és kipróbálásával jár, ezért úgy érzem, helye van itt a blogon. 
Mielőtt azonban ezt megtenném, szeretnék egy kis insider infót megosztani arról, mi is ez a HAUL-dolog, hogy lássátok, nem ész nélkül működik, és nem csak arról szól, hogy eldicsekedjem, miket vásároltam.

Először is egy kis etimológia. A haul nem betűszó, mint ahogy azt először gondolná az ember, hanem egy egyszerű, eredetét tekintve közép-angolszó, melynek ma rengeteg jelentése van, többek között a vontat, húz. Ami azonban a szépségblogolás látókörébe vonta (hű, micsoda szóvicc!), az egy másik jelentés. Mint ige, a szó jelenti a zsákmányolnit, mint főnév, a zsákmányt, fogást is. Így keveredett tehát ez az egyszerű szó a hatalmas internetes celebritységbe, mai jelentése itt tehát a vásárlásból származó zsákmány.

A haul jelenség lényege, hogy a bloggerinák bejegyzések, képek vagy videók alapján megmutatják egy-egy vásárlásból származó termékeiket, és megosztják velünk rögtönzött indoklásukat, előzetes véleményüket, amelyet többnyire már kiforrottan később termékteszt formájában is láthatunk.

Jól látjátok, ebben számos marketinglehetőség elbújik, többek között a trendkutatások táptalajai lehetnek ezek a megnyilvánulások, a cégek ingyen kapnak információt arról, mit is szeretnek, vásárolnak a fiatalok, mi a véleményük az adott termékről, sőt még az árképzéshez, vagy az akciók jellegéhez is találnak segítséget, amivel iszonyat mennyiségű pénzeket tudnak megspórolni. Emellett befolyásolni is tudják a közönséget egy-egy jól létrehozott vagy éppen alkalmazottá fogadott beauty-blogger személyével. Ám ha nem is feltételezünk ekkora üzleti fogást a dolog mögött, egy márka azonnal szimpatikus lesz számunkra, ha megkeres minket és jó kommunikációval tesztelésre ajánl néhány terméket. Így már nem leszünk teljesen elfogulatlanok, akármennyire is saját véleményt közlünk, és akármennyire rossz a termék, hiszen biztosan megemlítjük alapvető szimpátiánkat a márka képviselői iránt.

Most térjünk át a sötét oldalról a kicsit világosabb jövőképhez. Ez a fajta kitárulkozás nem csak a marketing, de a fogyasztóvédelem számára is rejt lehetőségeket. Napjaink egyre divatosabb trendje a tudatos vásárlásra való nevelés, melynek alapköve, hogy a vásárló azt a terméket szerzi be, amelyre ténylegesen szüksége van, amely a számára megfelelő alapanyagokat tartalmazza, és amely nem holmi hamis ígéretekkel reklámoz, hanem ténylegesen is bizonyított. Ezen információk beszerzéséhez az interneten lévő különböző haul és swatch videók és bejegyzések ugyanolyan jó eszközök, mint a témába vágó fórumok, sőt, ezekben bizonyítékokat is találunk, hiszen a vélemények mellett (amik kommentek formájában megjelennek a bejegyzés alatt) képi elemeket is találunk. Gondoljatok bele, ez egy beauty blogger számára hatalmas felelősség, ugyanakkor az olvasók felelőssége is, hiszen kommentjeikkel segíthetik a potenciális vásárlót a vásárlási döntés meghozatalában.

A végére egy kis pszichológia. Miért ilyen népszerűek a hasonló bejegyzések? Kit Jarrow  fogyasztói viselkedést kutató pszichológus a következőképpen magyarázza: "Ez tulajdonképpen pótélvezet. Az ember anélkül részesülhet a vásárlás izgalmában, hogy valóban pénzt kellene költenie." Végül is azt kell mondanom, igaza van.

A bejegyzéshez felhasznált források:  
 http://mindennapi.hu/cikk/eletmod/magyarorszagon-is-hodit-a-haul-/2011-03-02/1807  
http://en.wiktionary.org/wiki/haul  
  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése